Huishoudelijk Reglement
Study Association Helix
Maastricht University
June 2018
INHOUDSOPGAVE 1
4.1 Gewone Leden 4
4.2 Buitengewone Leden 4
4.2.1 Alumnileden 5
4.2.2 Faculteitspersoneelsleden 5
4.2.3 Ereleden 5
4.3 Contributie 5
6.1 Het bestuur 6
6.1.1 Voorzitter 6
6.1.2 Secretaris 7
6.1.3 Penningmeester 7
6.1.4 Vicevoorzitter 7
6.1.5 Commissaris Onderwijs 7
6.1.6 Commissaris Activiteiten 7
6.1.7 Commissaris Extern 7
6.2 Commissies 7
6.2.1 Activity Committee 8
6.2.2 Education Committee 8
6.2.3 Excursion Committee 8
6.2.4 Family day Committee 8
6.2.5 Gala Committee 8
6.2.6 Introduction Week Committee 8
6.2.7 Camp Committee 8
6.2.8 Student Evaluation Panel (SEP) 8
6.2.9 Promotion Committee 8
6.3 Raden 9
6.3.1 Advisory Council 9
6.3.2 Financial Supervision Council (FSC) 9
6.4 Werkgroepen 9
7.1 Commissievergaderingen 10
7.2 Raadsvergaderingen 10
7.3 Bestuursvergaderingen (BV’s) 10
7.4 Algemene Vergaderingen (AV’s) 10
8.1 Kiezen van een nieuw Bestuur 10
8.2 Tussentijds wijzigen van de bestuurssamenstelling 10
9.1 De Helixkamer 11
9.2 Activiteiten georganiseerd (mede) door SA Helix 11
9.3 Aanvullende voorwaarden 12
10.1 Wijzigen van het Huishoudelijk Reglement 13
10.2 Ondertekening 14
Uitgever: Study Association Helix, hierna te noemen: “SA Helix”.
In dit Huishoudelijk Reglement gebruikte woorden, in enkelvoud of meervoud, die aanvangen met een hoofdletter, hebben de betekenis, zoals deze hieronder in het artikel worden gedefinieerd.
Het Huishoudelijk Reglement is van toepassing op alle overeenkomsten, (levering van) diensten, (levering van) goederen, documenten, eventuele (email) nieuwsbrieven, informatie (e-mail) berichten, digitale en fysieke mailingen, de Website, de Inschrijfprocedure, alsmede (rechts)handelingen tussen SA Helix en derden, ook wanneer deze (rechts)handelingen niet mochten leiden tot een overeenkomst. Het Huishoudelijk Reglement is ook van toepassing op de langlopende overeenkomsten van lidmaatschap tussen SA Helix en haar Leden, op basis waarvan de Leden met SA Helix een overeenkomst sluiten om tegen een vast bedrag gebruik te maken van de diensten van SA Helix. Bij strijdigheid tussen de Nederlandse tekst en de vertaling is de Nederlandse tekst leidend.
SA Helix heeft ten doel het behartigen van de belangen van de (oud-) bachelor- en masterstudenten binnen het domein Biomedical Sciences van de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences aan de Universiteit te Maastricht.
Zij tracht dit doel onder meer te bereiken door het bewaken en streven naar verbetering van de kwaliteit van het betreffende onderwijs binnen het domein Biomedical Sciences van de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences aan de Universiteit te Maastricht, het bevorderen van de integratie tussen de betreffende (oud-) studenten onderling, tussen die (oud-)studenten en het faculteitspersoneel, alsmede tussen die (oud-) studenten en het werkveld.
Leden van SA Helix bestaan uit Gewone Leden en Buitengewone Leden
Voor normaal lidmaatschap van SA Helix komen in aanmerking:
Het lidmaatschap gaat in vanaf het moment dat de inschrijfprocedure voltooid is, dit is na Schriftelijke inlevering van het volledig en correct ingevulde inschrijfformulier. Het lidmaatschap levert de student extra voordelen en rechten op. Een lidmaatschap kan schriftelijk worden opgezegd.
Buitengewone leden van SA Helix luiden als volgt:
Een persoon kan zich aanmelden als alumnilid wanneer zij/hij een van de opleidingen genoemd in artikel 4.0 succesvol afgerond heeft. Het lidmaatschap gaat in vanaf het moment dat de Inschrijfprocedure voltooid is, dit is na schriftelijke inlevering van het volledig en correct ingevulde inschrijfformulier.
Een persoon kan zich aanmelden als faculteitspersoneelslid wanneer hij of zei een werknemer is van de Universiteit Maastricht, en werkzaam is aan de FHML. Dit lidmaatschap vervalt wanneer het lid niet meer werkzaam is aan de FHML.
Een persoon kan tijdens de AV aangedragen worden voor het erelidmaatschap. Hierbij dienen ook de redenen tot het aandragen voor het erelidmaatschap vermeld te worden. De AV beslist of het erelidmaatschap toegekend wordt. Voor Ereleden gelden dezelfde bepalingen als voor gewone leden. Ereleden betalen geen contributie en zijn levenslang Lid.
Elk Lid is verplicht de contributie af te dragen aan SA Helix. Betaling geschiedt middels automatische incasso of middels overboeking. Volledige restitutie van de contributie is alleen mogelijk als het lidmaatschap in de eerste maand van het academisch jaar of van het lidmaatschap opgezegd wordt en er nog geen gebruik is gemaakt van het lidmaatschap. Wanneer een Lid niet aan deze voorwaarden voldoet is alleen gedeeltelijke restitutie mogelijk. De hoogte van deze restitutie wordt door het Bestuur bepaald. Wanneer de contributie na zes maanden, vanaf het moment van inschrijven, niet is voldaan wordt het lidmaatschap opgeheven, tenzij dit door toedoen van SA Helix niet mogelijk was.
Contributie gewone leden:
Bachelor student Jaar 1 | €30,- Tot de op het inschrijfformulier vastgestelde einddatum. |
Bachelor student Jaar 2 | €15,- Tot de op het inschrijfformulier vastgestelde einddatum. |
Bachelor student Jaar 3 | €5,- Tot de op het inschrijfformulier vastgestelde einddatum. |
Masterstudent | €5,- Tot de op het inschrijfformulier vastgestelde einddatum. |
Contributie buitengewone leden:
Alumnilid | €5,- voor levenslang lidmaatschap |
Faculteitspersoneelslid | €0,- Tot het lid niet meer werkzaam is aan de FHML. Donaties worden wel gewaardeerd. |
Erelid | €0,- voor levenslang lidmaatschap |
De gegevens in het ledenbestand van SA Helix vallen onder de Wet Bescherming Persoonsgegevens. De gegevens worden alleen gebruikt voor interne administratie van SA Helix en worden niet aan derden verstrekt.
Fotos en videos gemaakt tijdens evenmenten kunnen worden gebruikt voor promotionele doeleinden.
Binnen SA Helix zijn een Bestuur en meerdere commissies, raden en werkgroepen werkzaam. In dit hoofdstuk wordt een overzicht gegeven van de verschillende bestuursfuncties, commissies, raden en werkgroepen binnen SA Helix.
Uit de gewone Leden van SA Helix wordt een Bestuur opgesteld waarin de volgende functies vervuld worden:
Het Bestuur wordt verkozen door de AV. Het Bestuur heeft als voornaamste functie het besturen van de vereniging en het handhaven van de reglementen.
De voorzitter leidt de vereniging, het Bestuur en de AV en is het publieke gezicht van SA Helix. De voorzitter bewaart het overzicht over de vereniging en het Bestuur.
De secretaris draagt zorg voor de administratie van de vereniging, waaronder het ledenbestand. De secretaris is verantwoordelijk voor de algemene correspondentie van het Bestuur. De secretaris is verantwoordelijk voor de Statuten, de reglementen en de naleving hiervan. De secretaris is verantwoordelijk voor de notulen van BV’s en AV’s.
De penningmeester beheert de liquide middelen en draagt zorg voor de financiële administratie gedurende het bestuursjaar. De penningmeester stelt voorafgaande aan het nieuwe boekjaar een begroting op en aan het einde van het bestuursjaar en het boekjaar een realisatie. Deze documenten moeten worden goedgekeurd door de AV. Tevens is de penningmeester verantwoordelijk voor het naleven van de begroting. Indien de realisatie 20% of meer afwijkt van de begroting, dient dit op de AV vermeld te worden.
De vicevoorzitter heeft een ondersteunende functie binnen het Bestuur en neemt tevens de verantwoordelijkheid op zich voor de organisatie van de Fic en de diploma uitreiking.
De commissaris onderwijs is verantwoordelijk voor het bewaken en verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. De commissaris onderwijs neemt zitting in jaar-, en richtingsoverleggen georganiseerd door de jaar-, en richtingscoördinatoren. Tevens neemt de commissaris onderwijs zitting in de vergaderingen van de SC als afgevaardigde van SA Helix. De commissaris onderwijs overziet de Student Evaluation Panels en behartigd de belangen van de Leden op het gebied van onderwijs.
De commissaris activiteiten overziet de activiteitencommissie. Bij het organiseren van activiteiten heeft de commissaris activiteiten de verantwoording over beslissingen genomen binnen de activiteitencommissie.
De commissaris extern vertegenwoordigt de vereniging naar externe partijen toe. De commissaris extern is verantwoordelijk voor de sponsorwerving van de vereniging. De commissaris extern is verantwoordelijk voor de communicatie en gemaakte afspraken met externe partijen.
Binnen SA Helix zijn er verschillende commissies die een vast onderdeel van de vereniging zijn. De volgende commissies bestaan: de activities committee, de excursion committee, de galacommissie, introweek committee, de camp commisttee, de education committee, en de promo committee. Het commissiebestuur bestaat ten minste uit een voorzitter en indien gewenst een notulist en penningmeester. Elke commissie met een budget van SA Helix dient een begroting op te stellen aan het begin van zijn functioneren. Deze begroting moet worden goedgekeurd door de penningmeester van het bestuur. De commissies worden overzien door een Bestuurslid. Het Bestuur is gemachtigd nieuwe commissies in het leven te roepen indien dit noodzakelijk wordt bevonden.
De Activity Committee organiseert de activiteiten binnen SA Helix. Ten minste eens per maand wordt een activiteit georganiseerd.
De Education Committee organiseert de studiegerelateerde activiteiten binnen SA Helix.
De Excursion Committee organiseert jaarlijks een meerdaagse excursie. Tijdens deze excursie vindt tenminste een studiegerelateerde activiteit plaats.
De Family day Committee organiseert de familiedag van SA Helix die jaarlijks plaatsvindt.
De Gala Committee organiseert het gala van SA Helix dat jaarlijks plaatsvindt.
De Introduction Week Committee organiseert aan het begin van het academisch jaar verschillende activiteiten om eerstejaarsstudenten BMW kennis te laten maken met SA Helix en Maastricht.
De Camp Committee organiseert het introductiekamp van SA Helix dat jaarlijks voor de start van het academisch jaar plaatsvindt.
Het SEP evalueert de kwaliteit van het bachelor- en masteronderwijs.
De Promo Committee is verantwoordelijk voor de promotie van SA Helix en alle activiteiten georganiseerd door SA Helix.
Binnen SA Helix zijn er verschillende raden die een vast onderdeel van de vereniging zijn. Dit zijn de Advisory Council (AC) en de Financial Supervisory Council (FSC). De raden functioneren onafhankelijk van het Bestuur en hebben ten minste een voorzitter .Raden mogen zelf nieuwe leden aanstellen, ieder Lid is toegestaan om te solliciteren hiervoor. Lidmaatschap is voor een periode van 2 jaar en het is mogelijk om tussentijds op te stappen uit de raad. Leden mogen maximaal 1 keer herbenoemd worden in de raad waarvan een lid al onderdeel is geweest. Mocht een nieuwe lid zijn toegetreden tot een van de raden dan moet het Lid zich op de eerstvolgende AV zich formeel introduceren
Advisory Council (AC) dient als adviesorgaan voor Study Association Helix. Nieuwe leden van de AC worden gekozen middels een sollicitatie, waarbij alle leden van Study Association Helix de mogelijkheid hebben tot sollicitatie. Deze sollicitaties worden door de huidige leden van de AC afgenomen. Daarbij is het bestuur gemachtigd suggesties aan te dragen voor de AC. Elk nieuw lid van de AC zal tijdens de halfjaarlijkse Algemene Leden Vergadering (AV) worden aangesteld middels een stemming. De AC stelt een voorzitter en een secretaris aan.
De AC komt minimaal twee keer per jaar samen met het bestuur om de belangrijkste zaken te bespreken. Daarnaast komt de AC minimaal vier keer per jaar (elk kwartaal) samen. De AC mag zowel gevraagd als ongevraagd advies geven aan het bestuur. Het bestuur is niet verplicht dit advies op te volgen. Tevens neemt één lid van de AC deel aan de Raad van Financial Supervision Council (FSC).
Nieuwe leden van de FSC worden gekozen middels een sollicitatie, waarbij alle leden van Study Association Helix de mogelijkheid hebben tot sollicitatie. Deze sollicitaties worden door de huidige leden van de FSC afgenomen. Daarbij is het bestuur gemachtigd suggesties aan te dragen voor de FSC. FSC is verantwoordelijk voor het controleren van de activiteiten van de penningmeester. Hieronder vallen: het controleren van de boekhouding, begroting, realisatie, kasinhoud en andere transacties van SA Helix. De voorzitter van de FSC rapporteert de bevindingen van de FSC wanneer er op een AV begrotingen of realisaties besproken worden en voordat de penningmeester decharge wordt verleend.
Werkgroepen worden opgericht om zich bezig te houden met taken die slechts van tijdelijke aard zijn. Het Bestuur is gemachtigd nieuwe werkgroepen in het leven te roepen indien dit noodzakelijk wordt bevonden. Werkgroepen hebben een voorzitter en indien gewenst een notulist en penningmeester. Werkgroepen worden overzien door een Bestuurslid. Elke werkgroep met een budget van SA Helix dient een begroting op te stellen aan het begin van zijn functioneren. Deze begroting moet worden goedgekeurd door de penningmeester van het bestuur.
Binnen de vereniging zijn er drie vormen van vergaderingen: commissievergaderingen, raadsvergaderingen, BV’s en de AV’s.
Tijdens de commissievergaderingen worden de gemaakte afspraken en taakverdelingen genotuleerd.
Tijdens raadsvergaderingen maken de raden beslissingen. Hiervan worden notulen gemaakt. Deze notulen worden goedgekeurd en ondertekend door de voorzitter. De notulen dienen (digitaal) opgeslagen te worden.
Tijdens BV’s maakt het Bestuur beslissingen. Hiervan worden notulen gemaakt. Deze notulen worden goedgekeurd door het hele Bestuur. De notulen dienen (digitaal) opgeslagen te worden.
De AV vindt minimaal twee keer per jaar plaats. Toegang tot de AV wordt verkregen door een schriftelijke uitnodiging van de het Bestuur. Een schriftelijke uitnodiging wordt gestuurd naar alle Leden en mogelijke externe personen. Een schriftelijke uitnodiging en bijbehorende stukken dienen minimaal een week voor aanvang van de AV te worden verstuurd.
Op de AV worden beslissingen genomen door de vereniging. Dit kan gedaan worden door middel van een open of gesloten stemming. Een gesloten stemming wordt uitgevoerd in het geval van een stemming over personen of wanneer één of meerdere aanwezigen hierom vraagt. Een voorstel wordt aangenomen wanneer een absolute meerderheid van de stemgerechtigde aanwezigen voor stemt, mits niet anders vermeld in de statuten. Mocht een Lid niet aanwezig kunnen zijn, kan deze zijn/haar stem machtigen. Een aanwezig Lid kan door maximaal twee Leden gemachtigd worden. Leden dienen fysiek aanwezig te zijn op de AV. De notulen van de AV dienen uiterlijk 4 weken na de AV aan alle aanwezigen te worden toegestuurd en inzichtelijk gemaakt voor alle Leden.
Het Bestuur van SA Helix wordt voor de duur van één bestuursjaar aangesteld. Deze periode begint aan het eind van het collegejaar. Voor het Bestuur komen alléén gewone leden in aanmerking. Bij het vormen van een nieuw Bestuur worden alle gewone leden uitgenodigd om te solliciteren. Na een sollicitatieprocedure zal door het huidige bestuur een nieuw kandidaatsbestuur samengesteld worden. Het kandidaatsbestuur wordt vervolgens op de AV voorgedragen, waarna de AV hierover stemt.
Bestuursleden kunnen te allen tijde worden geschorst of ontslagen door de AV. Het betreffende Bestuurslid hoeft hier niet bij de AV aanwezig te zijn, maar dient wel op de hoogte gesteld te worden. Tevens kan een bestuurslid met goedkeuring van de AV ontslag nemen. De redenen voor dit besluit dienen door het betreffende Bestuurslid toegelicht te worden tijdens de AV. De weggevallen functie wordt (tijdelijk) ingevuld door een Bestuurslid. Het Bestuur zal eventueel op zoek gaan naar een nieuw Bestuurslid. Deze persoon zal op een AV worden voorgedragen. Wijzigingen in functieverdeling binnen het Bestuur dienen door de AV goedgekeurd te worden. De Leden dienen altijd op de hoogte gesteld te worden van het vertrek van een Bestuurslid.
Het Bestuur behoudt zich het recht om aan bepaalde activiteiten extra voorwaarden te stellen waarin de bovengenoemde voorwaarden niet voorzien. Leden en/of Deelnemers zullen in dit geval hiervan op de hoogte gesteld worden.
Aan het begin van ieder bestuursjaar wordt het Huishoudelijk Reglement ondertekend door het volledige nieuwe Bestuur als blijk van kennisname. Veranderingen in het Huishoudelijk Reglement moeten per artikel door de AV worden goedgekeurd. Het Huishoudelijk Reglement dient na goedkeuring ondertekend te worden door het volledige Bestuur. Het meest recent ondertekende exemplaar wordt gearchiveerd en dient als officieel Huishoudelijk Reglement tot aan de volgende wijziging. SA Helix behoudt zich het recht om tussentijdse veranderingen aan te brengen aan het Huishoudelijk Reglement. Hierbij zal een Schriftelijke kopie van het gewijzigde Huishoudelijk Reglement aan alle Leden worden toegestuurd.
Voorzitter Secretaris
Penningmeester Vicevoorzitter
Commissaris Onderwijs Commissaris Activiteiten
Commissaris Extern